نیروهای آیرودینامیک:
به طور کلی 4 نوع نیرو در هواپیما ها موجود میباشد که عبارت است از نیروی درگ یا پسا ، " نیروی گرانش یا وزن " ، نیروی تراست(رانش یا کشش) و نیروی لیفت یا برا (بالا برنده):
به عبارت ساده، نیروی درگ یا کشیدن مقاومت هواپیما در برابر مولکول های هوا میباشد، نیروی تراست یا رانش همان نیروی حاصله از کارکرد موتور هواپیما میباشد و مقدار این نیرو با قدرت موتور رابطه مستقیم دارد
، نیروی لیفت یا بالابر نیروی روبه بالا است و وزن هواپیمارا خنثی میکند،نیروی گراویتی یا همان جاذبه همان وزن هواپیما میباشد که موجب درگ و کشیده شدن هواپیما به سمت زمین میشود.
بنابراین طبق این رابطه برای اینکه هواپیما بتواند در هوا به پرواز در آید و معلق باقی بماند، نیروی تراست باید بیشتر از درگ و در نتیجه لیفت بیشتر از گرانش باشد و آن را خنثی سازد. نیروی تراست از موتور به پروانه و یا بلید منتقل میشود و با هدایت هوا به سمت عقب هواپیما به جلو رانده میشود. سپس هواپیما توسط بال ها که ساختار خاصی دارند که در قسمت بعد به تفسیر این موضوع میپردازم در هوا به حرکت در می آید. زمانی که ترتل را کم میکنیم از قدرت موتور هواپیما و در نتیجه نیروی تراست کم میشود و نیروی گرانش و درگ بر نیروی تراست غلبه میکنند. به همین دلیل از سرعت هوا پیما کاسته شده و هواپیما به سمت زمین میل میکند که همان نیروی گرانش میباشد. زمانی که چرخ های هواپیما با زمین برخورد کرد نیروی اصطکاکی از برخورد چرخ هواپیما با زمین ایجاد میشود که به نیروی درگ کمک کرده و هواپیما سریعتر از حرکت خود باز می ایستد.
به طور کلی 4 نوع نیرو در هواپیما ها موجود میباشد که عبارت است از نیروی درگ یا پسا ، " نیروی گرانش یا وزن " ، نیروی تراست(رانش یا کشش) و نیروی لیفت یا برا (بالا برنده):
به عبارت ساده، نیروی درگ یا کشیدن مقاومت هواپیما در برابر مولکول های هوا میباشد، نیروی تراست یا رانش همان نیروی حاصله از کارکرد موتور هواپیما میباشد و مقدار این نیرو با قدرت موتور رابطه مستقیم دارد
، نیروی لیفت یا بالابر نیروی روبه بالا است و وزن هواپیمارا خنثی میکند،نیروی گراویتی یا همان جاذبه همان وزن هواپیما میباشد که موجب درگ و کشیده شدن هواپیما به سمت زمین میشود.
بنابراین طبق این رابطه برای اینکه هواپیما بتواند در هوا به پرواز در آید و معلق باقی بماند، نیروی تراست باید بیشتر از درگ و در نتیجه لیفت بیشتر از گرانش باشد و آن را خنثی سازد. نیروی تراست از موتور به پروانه و یا بلید منتقل میشود و با هدایت هوا به سمت عقب هواپیما به جلو رانده میشود. سپس هواپیما توسط بال ها که ساختار خاصی دارند که در قسمت بعد به تفسیر این موضوع میپردازم در هوا به حرکت در می آید. زمانی که ترتل را کم میکنیم از قدرت موتور هواپیما و در نتیجه نیروی تراست کم میشود و نیروی گرانش و درگ بر نیروی تراست غلبه میکنند. به همین دلیل از سرعت هوا پیما کاسته شده و هواپیما به سمت زمین میل میکند که همان نیروی گرانش میباشد. زمانی که چرخ های هواپیما با زمین برخورد کرد نیروی اصطکاکی از برخورد چرخ هواپیما با زمین ایجاد میشود که به نیروی درگ کمک کرده و هواپیما سریعتر از حرکت خود باز می ایستد.